Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the really-simple-ssl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/patrycja_new/wp-includes/functions.php on line 6114
Patrycja Orzechowska


“Humanity and nonhumanity have always performed an intricate dance with each other”*

instalacja (sól, ceramika, glina, martwy wąż, szkło, kamień, metal, aksamit)

2022

Na zdającym się lewitować stole zgromadziłam kolekcję kilkunastu przedmiotów o różnym pochodzeniu: ceramicznych naczyń, metalowo-glinianych głowonogów i minerałów. Jednak trzon zbioru stanowią lizawki — solno-mineralne bryły uformowane przez języki krowie, kozie i owcze. Artefakty stworzone przy współudziale ludzkich i nie-ludzki istot wydały mi się pięknymi formami poza intencjonalnej sztuki — wibrującą materią gdzieś na skali między martwą rzeczą a żywą obecnością. Tytuł instalacji zaczerpnęłam z książki Jane Bennett Vibrant Matter. A Political Ecology of Things (Duke University Press, 2010). Jane Bennett zwraca szczególną uwagę na materię, jej moc oraz poczucie bliskości wszystkich ciał nierozerwalnie wplecionych w gęstą sieć wzajemnych relacji. W splątanym świecie wibrującej materii, skrzywdzenie jednej części sieci może równie dobrze oznaczać skrzywdzenie siebie samego.

Amerykański filozof Graham Harman w swojej książce Object-Oriented Ontology. A New Theory of Everything unieważnia samozwańczą uprzywilejowaną pozycję człowieka wobec innych nie-ludzkich bytów. Tym samym filozof stawia obiekty stworzone zarówno ludzką ręką jak i siłami natury; te realne, i te fikcyjne w jednej linii z człowiekiem, jako jednym z wielu przedmiotów. A są nimi według niego także niematerialne myśli, historie, opowieści, a właściwie wszystko co istnieje. W koncepcji filozofa człowiek traci swoją wyjątkowość, przedmioty wyzwalają się spod jego władzy, zyskując własną autonomię. Harman porzuca ich codzienny związany z ludzkim losem byt próbując śledzić ich ukrytą spekulatywną rzeczywistość. Na moim stole pojęcie OOO (Object-Oriented Ontology) materializuje się w postaci potrójnie splątanego ceramicznego O — UrObOrOsa — węża z ogonem w pysku, który odradzając się z siebie nieprzerwanie sam siebie pożera. W symbolice alchemicznej urobor jest metaforą zamkniętego, stale powtarzającego się procesu przemiany materii.

Interskalacja — fałszywy horyzont (sztuki)
15–17 października 2023
Instytut Cybernetyki Sztuki i Galeria Spiż7 | Gdańsk
kurator: Marek Rogulus
współpraca kuratorska: Dorota Grubba-Thiede

All rights reserved