Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the really-simple-ssl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/patrycja_new/wp-includes/functions.php on line 6114
Patrycja Orzechowska


“Ashes to Ashes”

cykl dwunastu fotografii | druk na papierze Hahnemühle Photo Rag Baryta | formaty: 24 × 36 cm, 32 × 48 cm, 40 × 60 cm

2018

Patrycja Orzechowska uwidacznia nasz związek cywilizacyjny z ziemią przywołując praktyki Balijczyków podczas ceremonii Ngaben. Pokazuje przestrzenie tlącego się cmentarzyska ze spalonymi resztkami powstałymi po rytuale ciałopalenia zmarłych. Podczas hinduistycznej ceremonii ciała zmarłych palone są razem z ciałami zwierząt, owocami i innymi darami przebłagalnymi dla bóstw. Strawiona przez ogień materia tworzy wspólny cmentarz, spopielone resztki mieszają się w jedną całość. Jedynie ceramika, w której składane są ofiary, przetrwała próbę ognia. Artystka zainteresowana materialną ilustracją obiegu materii w przyrodzie za przyzwoleniem lokalnych społeczności ustawiała na prochach instalacje ze spopielonych pozostałości. Dla Balijczyków resztki nie mają znaczenia. Dusza rozpoczęła już wędrówkę. Martwe natury — wieże zainscenizowane, a następnie sfotografowane wizualnie przypominają sąsiadujące z serią zdjęć na wystawie słupy Retrogradacji. Wedle starotestamentowej przypowieści w ziemi mamy swój początek i koniec. Zostaliśmy ulepieni z gliny, w wilgotnym podłożu chowamy zmarłych, w glebie hodujemy rośliny. Z ziemi pochodzi pierwsza technologia opanowana przez człowieka — ceramika, i z ziemi czerpiemy wiedzę na temat przeszłości. W serii zdjęć Ashes to Ashes uniwersalna, biblijna fraza zrównuje materię żywą z nieożywioną.

Tekst Joanna Kobyłt

All rights reserved